본문 바로가기

📚 Theme/SDG

[SDGs] 2030 지속가능발전 의제 - 이행수단 (국영문, 번역본)

이행수단

39. 이 새로운 의제의 범위와 포부는 그 이행을 보장하기 위해 재활성화된 글로벌 파트너십(Global Partnership)을 요구하며, 우리는 이를 확실히 서약한다. 이 파트너십은 글로벌 연대 정신, 특히 최빈곤층과 취약한 상황에 처한 사람들과의 연대를 통해 작동할 것이다. 이는 정부 민간 시민사회, 유엔 체제 및 기타 행위자들을 결집하고 모든 가용한 자원을 동원하면서, 모든 목표와 세부목표의 이행을 지원할 집중적인 글로벌 차원의 참여를 촉진할 것이다.

 

40. 목표 17 및 각 지속가능발전목표하의 이행수단 세부목표들은 우리의 의제를 실현하기 위한 열쇠이며, 기타 목표 세부목표들과 동등한 중요성을 갖는다. 지속 가능발전목표를 포함한 본 의제는 2015년 7월 13일부터 16일까지 아디스아바바 에서 개최된 제3차 개발재원총회(International Conference on Financing for Development)의 결과문서에 기술된 구체적인 정책 및 조치의 지원을 받아, 재활성화된 지속가능발전을 위한 글로벌 파트너십 체계 내에서 실현될 수 있다. 우리는 2030 지속가능발전 의제의 필수적인 부분인 아디스아바바 행동의제(Addis Ababa Action Agenda)10에 대한 총회의 승인을 환영한다. 우리는 아디스아바바 행동의제의 완전한 이행이 지속가능발전목표와 세부목표의 실현에 매우 중요 하다는 점을 인식한다.

 

41. 우리는 각국이 자국의 경제 사회 개발에 대해 일차적 책임이 있음을 인식한다. 이 새로운 의제는 목표와 세부목표의 이행에 요구되는 수단을 다룬다. 이러한 수단에는 재원 동원뿐 아니라 역량구축 그리고 상호 합의에 따라 양허 특혜 등 유리한 조건하에 환경적으로 건전한 기술을 개도국에 이전하는 것이 포함된다는 점을 인식한다. 국내 국제 공적재원은 필수적인 서비스 공공재 제공 및 기타 재원의 촉진에 핵심적 역할을 할 것이다. 우리는 이 새로운 의제의 이행에 있어 영세기업부터 협동조합 다국적기업에 이르는 다양한 민간부문과 시민사회 자선 단체의 역할을 인정한다.

 

42. 우리는 이스탄불 선언 및 행동 계획(Istanbul Declaration and Programme of Action)11, 군소도서개도국 행동 가속화 세부원칙(SIDS Accelerated Modalities of Action [SAMOA] Pathway)12 및 2014~2024년 내륙개도국을 위한 비엔나 행동 계획(Vienna Programme of Action for Landlocked Developing Countries for the Decade 2014-2024)13 등 관련 전략 및 행동 계획의 이행을 지지하고, 이 새로운 의제에 필수적인 아프리카연합 2063 의제(African Union’s Agenda 2063) 및 아프리카 개발을 위한 새로운 파트너십(New Partnership for Africa’s Development)14 계획을 지지하는 것의 중요성을 재확인한다. 우리는 분쟁을 겪고 있거나 분쟁 후 상황에 처한 국가들의 항구적인 평화와 지속가능발전 달성에 대한 중대한 도전을 인식한다.

 

43. 우리는 국제 공적재원이 국가들, 특히 국내 재원이 한정된 최빈국과 가장 취약한 국가들의 국내 공적재원 동원 노력을 보완하는 데 중요한 역할을 한다는 점을 강조한다. 공적개발원조(ODA)를 포함한 국제 공적재원의 중요한 용도는 기타 공적 민간 원천으로부터 추가적인 자원 동원을 촉진하는 것이다. 공여국들은 많은 선진국들이 공약한 개도국 대상 국민총소득 대비 공적개발원조 비율(ODA/GNI) 0.7%, 최빈국 대상 국민총소득 대비 공적개발원조 비율 0.15 ~ 0.20% 달성을 포함하여 각자의 공약을 재확인한다.

 

44. 우리는 국제금융기관들이 각자의 위임사항에 따라 각국, 특히 개도국들의 정책 자율성을 지지하는 것이 중요함을 인정한다. 우리는 국제경제 관련 의사결정과 규범 수립 및 글로벌 경제 거버넌스에서 아프리카 국가, 최빈개도국, 내륙개도국, 군소도서개도국 및 중소득국을 포함한 개도국들의 발언권과 참여를 확대 강화할 것을 재차 약속한다.

 

45. 우리는 또한 입법 및 예산 채택을 통한 국회의 필수적인 역할과 우리 공약의 효과적인 이행에 대한 책임성을 확보하는 역할을 인정한다. 정부와 공공기관 또한 지역 지방당국, 소지역 기관, 국제기관, 학계, 자선단체, 봉사단체 등과 함께 이행에 관하여 긴밀히 협력할 것이다.

 

46. 우리는 지속가능발전목표와 지속가능발전의 달성 지원에 있어 재원이 충분하고 적절성 일관성이 있으며 효율적이고 효과적인 유엔 체제의 중요한 역할과 비교 우위를 강조한다. 강화된 국가 주인의식과 국가 수준의 리더십의 중요성을 강조 하면서, 우리는 이 의제의 맥락에서 경제사회이사회에서 진행 중인 유엔 개발 체제의 장기적 위상 정립에 관한 대화를 지지한다.


Means of implementation

 

39. The scale and ambition of the new Agenda requires a revitalized Global Partnership to ensure its implementation. We fully commit to this. This Partnership will work in a spirit of global solidarity, in particular solidarity with the poorest and with people in vulnerable situations. It will facilitate an intensive global engagement in support of implementation of all the Goals and targets, bringing together Governments, the private sector, civil society, the United Nations system and other actors and mobilizing all available resources.

 

40. The means of implementation targets under Goal 17 and under each Sustainable Development Goal are key to realizing our Agenda and are of equal importance with the other Goals and targets. The Agenda, including the Sustainable Development Goals, can be met within the framework of a revitalized Global Partnership for Sustainable Development, supported by the concrete policies and actions as outlined in the outcome document of the third International Conference on Financing for Development, held in Addis Ababa from 13 to 16 July 2015. We welcome the endorsement by the General Assembly of the Addis Ababa Action Agenda, 10 which is an integral part of the 2030 Agenda for Sustainable Development. We recognize that the full implementation of the Addis Ababa Action Agenda is critical for the realization of the Sustainable Development Goals and targets.

 

41. We recognize that each country has primary responsibility for its own economic and social development. The new Agenda deals with the means required for implementation of the Goals and targets. We recognize that these will include the mobilization of financial resources as well as capacity-building and the transfer of environmentally sound technologies to developing countries on favourable terms, including on concessional and preferential terms, as mutually agreed. Public finance, both domestic and international, will play a vital role in providing essential services and public goods and in catalysing other sources of finance. We acknowledge the role of the diverse private sector, ranging from micro-enterprises to cooperatives to multinationals, and that of civil society organizations and philanthropic organizations in the implementation of the new Agenda.

 

42. We support the implementation of relevant strategies and programmes of action, including the Istanbul Declaration and Programme of Action, 11 the SIDS Accelerated Modalities of Action (SAMOA) Pathway12 and the Vienna Programme of Action for Landlocked Developing Countries for the Decade 2014–024, 13 and reaffirm the importance of supporting the African Union’s Agenda 2063 and the programme of the New Partnership for Africa’s Development, 14 all of which are integral to the new Agenda. We recognize the major challenge to the achievement of durable peace and sustainable development in countries in conflict and post-conflict situations.

 

43. We emphasize that international public finance plays an important role in complementing the efforts of countries to mobilize public resources domestically, especially in the poorest and most vulnerable countries with limited domestic resources. An important use of international public finance, including official development assistance (ODA), is to catalyse additional resource mobilization from other sources, public and private. ODA providers reaffirm their respective commitments, including the commitment by many developed countries to achieve the target of 0.7 per cent of gross national income for official development assistance (ODA/GNI) to developing countries and 0.15 per cent to 0.2 per cent of ODA/GNI to least developed countries.

 

44. We acknowledge the importance for international financial institutions to support, in line with their mandates, the policy space of each country, in particular developing countries. We recommit to broadening and strengthening the voice and participation of developing countries–including African countries, least developed countries, landlocked developing countries, small island developing States and middle-income countries –in international economic decision-making, norm-setting and global economic governance.

 

45. We acknowledge also the essential role of national parliaments through their enactment of legislation and adoption of budgets and their role in ensuring accountability for the effective implementation of our commitments. Governments and public institutions will also work closely on implementation with regional and local authorities, subregional institutions, international institutions, academia, philanthropic organizations, volunteer groups and others.

 

46. We underline the important role and comparative advantage of an adequately resourced, relevant, coherent, efficient and effective United Nations system in supporting the achievement of the Sustainable Development Goals and sustainable development. While stressing the importance of strengthened national ownership and leadership at the country level, we express our support for the ongoing dialogue in the Economic and Social Council on the longer-term positioning of the United Nations development system in the context of this Agenda